lördag 28 februari 2015

Glutenfritt bröd

Det glutenfria brödet jag bakade igår gick hem, så jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet in shaa Allah. Tyvärr så glömde jag att ta en snygg bild på brödet och jag vill inte riktigt gå och hämta en limpa ur frysen ;)

Glutenfritt bröd med pumpakärnor och linfrön


Ingredienser (för två bröd)


  • 50 g jäst
  • 8,25 dl fingervarmt vatten
  • 2 msk fiberhusk
  • 2 tsk salt 
  • 4 msk olja
  • 0,5 dl sirap
  • 2,5 dl pumpakärnor 
  • 2 dl linfrön
  • 800 g grov mix
  • Olja till bakformer

Instruktioner

  1. Smörj två avlånga bakformar.
  2. Lös jästen i vattnet.
  3. Blanda ner fiberhusk och låt det svälla. 
  4. Blanda ner salt, sirap, olja, pumpafrön och linfrö.
  5. Tillsätt mixen och bearbeta degen kraftigt i maskin. (Jag körde 10 min med elvisp och degkrokar).
  6. Häll hälften av degen i varje form. 
  7. Pensla ytan med fingrarna doppade i ljummet vatten för att få en slät yta.
  8. Låt jäsa under bakduk i 35 minuter (eller mer)
  9. Grädda i 225 grader i nedre delen av ugnen i 35 - 45 minuter
  10. Sänk  till 200 grader och ta ut brödet direkt
  11. Låt brödet vila i formen innan du tar ur det 
  12. Ställ in det i ugnen upp och ner på eftervärme ca 15 min.
  13. Låt svalna på galler

Originalreceptet (som är med solrosfrön) hittar du här: Glutenfritt bröd med solrosfrö och linfrö


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar