söndag 1 mars 2015

"Stöt inte bort tiggaren med barska ord' (Koranen 93:10)

Salam aleikum

Under veckan kunde man i vår lokaltidning läsa en text om en händelse som gör mig så illa till mods. Det handlade om en tjej som hade spottat  på en av tiggarna här i stan. En person som inte hade gjort henne någonting, utan bara satt där för att samla ihop pengar. Det som gjorde mig ännu mer besvärad att det bara var en person som stod upp för tiggaren. Många människor gick förbi helt oberörda.

Ledaren lades även ut på Facebook och där kom nästa skrämmande sak. Det fanns människor som faktiskt ställde sig på tjejen som spottades sida. Det får mig att få ont i magen. Dock verkar de flesta människor förstå att ingen sätter sig frivilligt för att tjäna pengar på det här viset, utan att det är en sista utväg. För det är knappast en gynnande "bransch" om man säger så. Alhamdulillah för det liv jag har.

Varför gör folk på det här viset då? Varför kan en tjej spotta på en tiggare bara så där? Och hur kan man prata om tiggare på ett sådant nedvärderande sätt? Jag tror att det beror på att tiggare avhumaniseras, de ses alltså inte som människor. Eller åtminstone inte som "fullgoda" människor. En fruktansvärd tanke, jag vet. En tanke som har lett till brott mot mänskligheten, både i historien och idag.

Hur gör man för att inte avhumanisera människor då? Jag tror att ett första steg är att tänka "Det kunde ha varit jag" eller "Det kunde ha varit en släkting till mig". Den förståelsen tror jag leder till empati och att man ser att det är en människa som sitter där.

En del människor känner sig obekväma med att ge pengar till tiggare, då de tror att det finns en organiserad liga som ligger bakom. Jag har väldigt svårt för att tro på den teorin och än så länge har jag inte sett eller hört något som stödjer den. Så länge som jag inte har några bevis för att det är så, så kommer jag att fortsätta ge in shaa Allah. Vill eller kan man inte ge så finns det en annan slags sadaqa (välgörenhet) och det är att le. Även om jag inte har några pengar att ge så försöker jag alltid hälsa och le mot kvinnan som sitter utanför affären där jag brukar handla. Jag  vill att hon ska känna sig erkänd som en människa och en person som förtjänar att bli hälsad på, för det är hon.



  Smile Sadaqah by whitelead.deviantart.com on @deviantART



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar