lördag 28 mars 2015

Toffifee

Salam aleikum 

Igår bakade (eller kanske gjorde är ett bättre ord) jag egen "toffifee". Som jag skrev på Instagram: "Inte så snygga, men goda".  

Toffifee


Ingredienser

  • 1 dl vispgrädde (jag använde laktosfri)
  • 1 dl socker
  • 1 dl ljus sirap
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 30 stycken hasselnötter
  • 100 gram nougat
  • 50 gram mörk choklad
  • Knäckformar

Instruktioner

1. Koka upp grädde,socker, sirap och vaniljsocker. Det ska sjuda till 120 grader. Själv har jag inte mattermometer, så jag gjorde ett kulprov.

2. Medan kolan kokar så kan man rosta hasselnötterna. Det gör man genom att värma dem i stekpanna tills det knäpper i dem, eller tills man ser att skalen börjar lossna lite. Lägg sedan hasselnötterna i en handduk och gnugga av skalen. 

3. Häll kolasmeten i formarna. Tänk på att inte fylla hela formen då det ska få plats med både hasselnötter, nougat och choklad. 

4. Lägg en hasselnöt i varje form 

5. Ställ in kolorna i kylskåpet och smält samtidigt nougat över vattenbad. 

6. Lägg en klick nougat på varje kola. Den ska rinna ut lite över kolan.

7. Kyl kolorna ytterligare. Jag la in dem i frysen en stund. Smält under tiden choklad över vattenbad.

8. Klicka choklad på varje kola och kyl ytterligare en stund tills chokladen har stelnat 


2 kommentarer: