måndag 12 januari 2015

Diskussioner i sociala medier

Salam aleikum

Idag vill jag tipsa om ett radioprogram som jag tycker var så intressant. Det är dagens avsnitt av Tendens - klicka här! Dagens program heter "När vi alla blir opinionsbildare" och handlar om hur det lätt att på sociala medier berätta precis vad man tänker och tycker - och eventuellt få med sig andra som tycker samma sak (eller som börjar tycka samma sak efter ens uppdatering...)

Det mest intressanta i programmet tycker jag var intervjun/diskussionen med Alice Teodorescu. Hon säger bland annat:

Det är väldigt många som tar på sig rollen som opinionsbildare och sprider ett budskap men det är inte lika ofta som man har tänkt igenom sina grundargument. Man går till personangrepp, men sakfrågan den är man ointresserad av att driva vidare


Det är något som jag ofta ser i sociala medier och något som gör att jag drar mig för att delta i diskussioner där. En person säger något, en annan person säger emot och den första personen kontrar  med ett personangrepp. Istället för att få en givande diskussion som kanske leder till nya insikter så blir det en smutskastningskampanj istället.

Detta kan även finnas i  muslimska grupper (här syftar jag på Facebookgrupper). Det finns olika åsikter kring olika saker inom islam, beroende på vilken skola man följer. Det finns också olika åsikter eftersom vi alla är olika personer med olika erfarenheter. Ibland när det dyker upp meningsskiljaktigheter så blir det stora diskussioner och ibland är de inte alltid så trevliga. Istället för att backa lite och försöka hålla en god ton och kanske gå tillbaka och titta i källor så blir det en kamp om vem som har rätt. När vi diskuterar så viktiga saker så är det viktigt att vi lägger våra egon åt sidan och försöker leta efter det som är sant. Vi behöver inte alltid ha rätt. Det här är en påminnelse först till mig, sen till er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar