torsdag 8 januari 2015

Planer

Salam aleikum
Igår skulle jag egentligen börja jobba. Det blev inte så. Jag tänkte att jag skulle börja jobba idag igen. Det blev inte så. Min rygg bråkar för mycket med mig för att jag ska orka stå framför en klass och undervisa. In shaa Allah ska jag till jobbet imorgon då jag inte har några lektioner på fredagar.
     Jag tänkte dela med mig lite vad jag håller på med och tänkte börja med i mina klasser nu under vårterminen, in shaa Allah. Jag har en sjua, två åttor och en nia:

  •  Sjuan: Håller på med grekiska antiken (standard i sjuan ;) ) Tanken är att de ska få ett prov snart. Jag försöker mer och mer använda mig olika formativa tester - alltså att jag förhör dem under "kursens" gång. Det för att lättare hålla koll på om de hänger med. 
  • Åtta nr 1: Jobbar med judendomen. De har redan haft ett prov i ämnet och nu har jag tänkt att de ska få göra en grupp-uppgift där de ska få redovisa om olika judiska högtider. Källkritik är ju viktigt i alla so-ämnen (och i de flesta ämnen överhuvudtaget) så de ska få söka information själva. Hur det nu ska gå med skolans undermåliga datorer ;)
  • Åtta nr 2: De har jag tänkt ska få jobba under temat "Hållbar utveckling". Riktigt hur det ska se ut än har jag inte riktigt bestämt än. Men in shaa Allah kommer det bli spännande då jag inte har jobbat så koncentrerat på hållbar utveckling tidigare, utan mer nämnt det som en del av andra teman. Skulle någon geografilärare råka läsa det här så får ni gärna tipsa om vad jag kan hitta på.
  • Nian: Håller på med buddhism och hinduism. Vi har börjat med hinduism och de ska få göra ett läxförhör om det.. sedan gör vi samma sak fast med buddhismen. Sedan ska de in shaa Allah få skriva en uppgift som handlar om båda religionerna, fast på ett mer reflekterande plan. Det är de roligaste uppgifterna att rätta :)
Vet ni vad? Nu blev jag ju riktigt pepp på att börja undervisa igen in shaa Allah. Jag får nog blogga om det här fler gånger ;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar