söndag 9 november 2014

Vänskap, brorsbarn och nystart

Salam aleikum
Det här har varit en "komma-ikapp-helg" på flera sätt alhamdulillah. Jag tror och hoppas att jag kan börja veckan med ny energi in shaa Allah.
     I fredags var jag som sagt var på fortbildning och efter det så var jag hemma en liten kort stund innan jag träffade snälla Therese. Vi har bott i samma stad i många år och hejat på varandra eftersom att vi bott grannar, men det har inte varit mer än så. Nu har han hon flyttat och först nu har vi fått lite mer kontakt. I fredags tog vi en promenad med två hundar, hennes och min mammas. Det var jättetrevligt och jag hoppas att vi ses snart igen in shaa Allah. Det är alltid roligt med nya bekantskaper/vänner. Det finns folk som säger att det är nästintill omöjligt att få nya vänner i vuxen ålder - det tror jag inte på ;)
   Efter promenaden så gick jag bara hem en liten sväng och sedan var det dags för nästa destination - hem till brodern för att passa brorsbarnen.  Där  fanns även barnens moster Klara, så vi var två barnvakter. En per barn ;) Kvällen var mysig och det var roligt att träffa både barnen och Klara igen, of course. Barnen hade lite svårt att somna, men det är klart när faster och moster är där istället för mamma och pappa.
   Lördagen började med en låååång promenad. Jag hade nämligen lovat att gå ut med Mollie (mammas hund) och tänkte passa på att göra lite geocaching samtidigt. Vi var ute i TVÅ timmar. Jag fick inga cacher (jag fick hjärnsläpp och gjorde helt fel :P)  men alhamdulillah vad det var skönt att komma ut i naturen och inte tänka på så mycket. Det tror jag att jag behövde efter de senaste veckorna. Den närmsta veckan kommer nog bli lika intensiv den, Allahu alem, så jag behövde nog samla lite kraft.
    På kvällen lagade jag till en maträtt som jag aldrig lagat förut; lax med matvete och ärtsås. Alhamdulillah det var så gott! Och nyttigt! Jag funderar på att lägga upp receptet här in shaa Allah. Det är alltid roligt att hitta recept som både jag och H gillar :)
    Idag var jag ute och övningskörde ett bra tag. Det är roligt att åka runt och prata med pappa om det ena och det andra. Han besitter så mycket kunskap och jag lovar att jag lär mig någonting varje gång vi är ute. Det kanske inte gör så mycket att jag inte har något körkort än ;) På eftermiddagen blev det ytterligare en promenad och lite geocaching. Idag blev det inte en lika lång promenad, men jag hittade åtminstone en cache. Jag har lärt mig att man behöver "think outside the box" för att hitta en del cacher.
    I övrigt har jag ägnat helgen åt att städa lägenheten och att jobba ikapp. Nu är golven skurade och "att-göra-listan" lite kortare så jag känner mig redo för en ny vecka in shaa Allah.

En bild från idag. Jag tycker att det är lite svårt att se vilken årstid det är nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar