måndag 10 november 2014

Stress

Salam aleikum


   Jag har känt mig stressad på sistone och nu har det kommit ikapp mig. Jag tänkte att det vore intressant att titta på vilka lösningar Islam har på stress. Jag har plockat tips härifrån Jag har inte koll på vad det är för sida i övrigt, så jag vet inte hur tillförlitliga andra sidor är. De tips jag har plockat verkar som bra tips dock.


  • Gör dua. Dua är detsamma som åkallan. Vi ber Allah om något vi vill ha. 
  • Gör din del. Vi kan inte bara vänta på att saker ska hända, vi måste göra någonting åt det själv också."Turn each worry into a Dua and each Dua into an action plan." Att vara muslim innebär inte att man ska vänta på att Allah förändrar saker åt oss, vi måste ändra saker själva också. 
  • Kom ihåg att människan har begränsningar. Vi ska göra vår del, men komma ihåg att vi inte kan kontrollera hur det sedan blir. 
  • Lämna denna värld bakom dig - fem gånger om dagen. Detta handlar alltså om att vi ska be.  Innan vi ber ska vi göra oss beredda på att lämna världen bakom oss och inte låta oss störas av världsliga tankar  
  • Kom ihåg att det är Allah som kontrollerar världen, inte vi. 
  • Kom också ihåg att livet är kort, det efterkommande livet är längre. Det är ingen idé att haka upp sig på stressen i detta liv, vi har något viktigare att tänka på 
  • Gör dhikr. Det betyder att man tänker på och kommer ihåg Allah. Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte! (Koranen 2:152) Om vi minns Allah är det större chans att vi får våra böner accepterade i svåra tider. 
  • Lita på Allah. Gör det genom att komma ihåg Honom. 
  • Träffa människor. Tänk på dem, be för dem etc. Tillsammans med andra människor så är vi inte isolerade. Isolation kan göra att vi mår ännu sämre. Jag tänker personligen att det är viktigt att tänka på andra människor för att inte bli fast i vårt eget. Blir vi fast i vårt eget så blir stressen ännu påtagligare. 
  • Jämför ditt middagsbord med någon som inte har lika mycket som du. The Prophet (saw) said: Whenever you see someone better than you in wealth, face or figure, you should look at someone who is inferior to you in these respects (so that you may thank Allah for His blessings) (Bukhari, Muslim).
  • Be tillsammans med andra. 
  • Börja dagen positivt. Gå upp tidigt och tacka Allah för det du har 
  • Koppla bort media ett tag. Läs mer böcker! 
  • Läs koranen. Koranen gör hjärtat och sinnet rent. 
  • Ta ett steg i taget: tänk, prioritera och gå vidare. 
  • Kom ihåg att det viktigaste för Allah är inte våra resultat, utan våra ansträngningar
Alhamdulillah, jag känner mig redan lugnare 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar