torsdag 30 oktober 2014

Arabiska

Salam aleikum

För ett tag sen började jag med något som jag velat göra länge - jag har börjat lära mig arabiska. Dels för att jag vill förstå koranen bättre och dels för att jag vill kunna kommunicera med H's familj I Tunisien  pratar de ju en speciell "dialekt" av arabiskan som skiljer sig ganska mycket från den klassiska arabiskan.
 Jag pendlar ju till jobbet så då har jag möjlighet att läsa medan jag åker buss. Jag brukar ägna den första delen av resan till det. Jag använder mig av en app som heter Learn arabic easily. Det finns en gratis version, men jag har köpt betalversionen, då den inte kostade mycket alls och jag tycker att det är värt det. Appen innehåller 15 lektioner och varje lektion innehåller:

  • en  dialog man kan läsa och lyssna på (så klart skrivit med latinska bokstäver)
  •  ord som man också kan lyssna på
  •  grammatiska regler
  • "culture notes" t.ex. att man i arabiskan alltid ska hälsa med en lika bra eller bättre hälsning än andra som hälsar på en. 
  • ett prov
Jag tycker att det är en jättebra app och jag har lärt mig en hel del redan mashaAllah. Jag har ju också chansen att testa mina kunskaper och repetera dem tillsammans med H. Ibland har jag pratat lite arabiska med elever också :) 

Lär ni er några språk? Är det någon som har andra förslag på hur man kan lära sig arabiska? 

Learn Arabic Easily - screenshot thumbnail       Learn Arabic Easily - screenshot thumbnail     Learn Arabic Easily - screenshot thumbnail

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar