söndag 26 oktober 2014

Förlåtelse


Salam aleikum
Jag har länge var intresserad av och fascinerad av förlåtelse - vad det gör med människor, om det finns något som inte går att förlåta etc. Ja, jag har t.o.m skrivit en c-uppsats om det. Jag tror mitt intresse började när jag läste Mia Törnbloms bok "Självkänsla nu" för ett antal år sedan. Om jag inte minns helt fel så skrev hon om hur förlåtelse är viktigt för att kunna göra oss själva fria.
Jag tänker att när vi förlåter oss själva så är det till största del för oss själva. När vi har förlåtit så tillåter vi oss själva att lämna händelsen bakom oss och gå vidare. Det betyder inte att saker kan bli som de har varit förut. Om en person har gjort oss riktigt illa så kan relationen skadas och det kan bli svårt att få tillbaka det man hade förut. Förlåtelsen betyder inte att det personen gjorde var ok, utan bara att vi släpper det för  vår egen skull. För att slippa älta och lägga onödig energi på något som inte leder någonstans.
För mig är det här någonting som jag behöver påminnas om då och då. Jag har faktiskt ägnat mig åt en del ältande den här veckan. Ältande till ingen nytta alls (eller är ältandet förresten någonsin till någon nytta?) Jag har bestämt mig för att släppa det som har hänt och gå vidare in shaa Allah. Jag vill börja veckan fylld med energi och inte ha något så onödigt som drar ner mig. Jag vill ta mig framåt, inte dras tillbaka. 
Vad tänker ni om förlåtelse? Finns det saker som inte går att förlåta? Måste man alltid förlåta? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar