lördag 18 oktober 2014

Stress

Salam aleikum

Jag tittade precis på första avsnittet av "Tidsjakten" på SVT-play och det var så bra! Det handlade om en familj som har ett så späckat schema så de inte hinner med det viktigaste av allt: att leva.
     Något som jag tyckte var extra intressant var det här med vilka förväntningar vi tror att andra har på oss själva och hur ofta det inte stämmer överens med hur det egentligen är. Ofta tror vi att människor har högre förväntningar på oss än vad de egentligen har. Detta är något jag har hört förut och arbetat med, men det är lätt att glömma och jag behöver påminna mig om det ibland.
     I början när jag blev troende så möttes jag av ett stort lugn. Nu behövde jag bara fokusera på att göra Allah nöjd. Det fanns så mycket jag kunde skala bort och så mycket som jag kände att jag faktiskt inte behövde göra. Det viktigaste blev inte mina prestationer, utan hur jag är som medmänniska. Ibland glömmer jag bort den känslan och blir alldeles för fokuserad på prestationer. Ett skinande rent hem blir viktigare än att vårda relationer. Ett arbete för universitetet blir viktigare än att må bra. För att bara ge ett par exempel. Förhoppningsvis kommer jag kanske på rätt köl igen in shaa Allah.
      Programmet gav bra exempel på hur man i en relation kan jobba med tid. Hur man får mer kvalitetstid, hur man kan märka på den andra att det blir för mycket etc. Jag tror att det kan vara bra strategier för vem som helst.
    Nästa avsnitt kommer att handla om digital stress. Vi får väl se hur det går med min nystartade blogg efter att jag har sett det avsnittet in shaa Allah. ;)


Avsnitten går att se fram till 15:e november. http://www.svtplay.se/tidsjakten



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar