söndag 19 oktober 2014

Digital stress

Salam aleikum

Jag tittade på avsnitt två av "Tidsjakten" igår, det som handlade om digital stress. Jag blev inspirerad och satte upp lite egna regler för mitt internetanvändande. Jag tror att det kommer att leda till att jag känner mig mindre stressad och får mer tid över in shaa Allah.

1. Rensa, rensa, rensa. Efter att jag hade kollat på avsnittet igår så började jag direkt med att rensa mitt Facebook- och Instagramkonto. Jag tog inte bort några vänner från Facebook, däremot så slutade jag följa väldigt många. Jag behöver inte ha koll på vad alla gör hela tiden. Jag gick även ur massor med grupper (hur många matlagningsgrupper kan man behöva egentligen?) På Instagram avföljde jag alla som inte följer mig. Varför ska jag engagera mig i deras liv när de inte är ett dugg intresserade av mitt?

2. Mobilfria zoner. Det enda rum där jag ska använda min telefon är i vardagsrummet. Undantaget är om jag lyssnar på en podd medan jag t.ex. städar eller lagar mat. Men då får jag absolut inte gå ut på Facebook, Instagram.. och så vidare..

3. Inget instagrammande eller facebookande när jag umgås med någon. Då ska det vara fullt fokus på den personen.

4. Inga sociala medier på bussen om jag inte har hunnit med det jag skulle göra på jobbet. Då går det i första hand (Det återstår att se hur det går med det imorgon in shaa Allah)

Jag inser att det låter som att jag har jättestora problem, det tror jag inte att jag har. Däremot tror jag att jag skulle må bättre av att minska ner på användandet. Det är nyttigt för hjärnan att ha tid där man inte fyller den med massor med ny information. Jag tror också att jag kommer få tid över till annat in shaa Allah. Även om det inte är många minuter åt gången som jag faktiskt tittar på telefonen så blir det ju mycket om man slår ihop det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar