lördag 21 mars 2015

Linssoppa

Salam aleikum

För de flesta verkar tiden för soppa vara på hösten och vintern, men tydligen inte för mig - haha. Nu har jag upptäckt ett nytt recept på soppa som var så gott och borde vara en bra förkylningskur in shaa Allah. Jag kände mig i alla fall så känner jag mig lite piggare efter att jag har ätit den. Soppan ser inte så aptitlig ut, men det var den verkligen!

Linssoppa


Ingredienser

  • 2 msk olja
  • 2 stycken gula lökar (eller en stor)
  • 3 dl röda linser
  • 1 msk curry
  • 4 stycken morötter
  • 2 grönsaksbuljongstärningar
  • 1,7 liter vatten
  • salt
  • peppar
  • lagerblad

Instruktioner

  1.  Skala och riv/strimla morötterna
  2. Skala, finhacka och fräs lök och strimlade morötter tillsammans med curry i oljan. 
  3.  Skölj linserna
  4. Häll i dem i blandningen
  5.  Häll på vatten, buljong och lagerblad och låt koka i ca 10 minuter eller tills linserna är mjuka.
  6. Smaka av med salt och peppar
Voila! En snabb, billig och god soppa :)


Receptet kommer ursprungligen från: http://www.tasteline.com/Recept/linssoppa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar