torsdag 5 mars 2015

Slöjfria vårdare

Salam aleikum 

Aftonbladet kan avslöja att 16 av 20 kommuner erbjuder äldre att slippa vårdpersonal som bär slöja.
En rundringning till biståndshandläggare över hela Sverige visar på en omfattande diskriminering.
– Hemtjänsten försöker tillgodose det i största möjligaste mån, säger en biståndshandläggare i Gnesta




Ja, vissa kämpar för att folk ska acceptera varandra mer och att vi ska komma närmare varandra - medan andra gör så att vi glider ännu längre ifrån varandra. Händelsen ovan är ett exempel på det sistnämnda. 
Jag känner mig faktiskt rätt så förolämpad när jag läser sådana här saker. Varför skulle jag som slöjbärare vara mindre kompetent än någon som inte är det? Jag jobbar inte inom vården, men har gjort och jag är alldeles säker på att jag inte hade tagit hand om de äldre sämre om jag hade haft slöja. Jag undrar om det här är något som sker på riktigt; att folk vägrar att få vård från någon på grund av religiösa attribut av något slag. Någon som vet? 
Tack och lov för kvinnan i Skellefteå som hade koll på att det faktiskt är olagligt att diskriminera människor på grund av religion/trosuppfattning. Efter det  här känns det som att många av landets chefer borde ta kurser i likabehandling samt ge sin personal detsamma. 

Women In Sweden Wear Headscarves After Muslim Woman Is Assaulted


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar