fredag 13 mars 2015

Morotssoppa

Salam aleikum

Nu har jag  blivit förkyld igen. Det är många på jobbet (både elever och personal) som är förkylda så det är inte så konstigt. Jag skulle gissa på att temperaturskillnaderna gör sitt också, Allahu alem. På morgonen är det för kallt för vårjacka och på eftermiddagarna är det för varmt för att ha jackan stängd...

Nu försöker jag kurera mig. Jag har bland annat gjort en morotssoppa som jag annars bara brukar göra under somrarna, men som ska vara bra för att förbättra immunförsvaret och motverka bakterier och virus. Jag har utgått från ett recept i boken 100 härliga hälsodrycker, men jag har uteslutit några saker.

Morotssoppa


Ingredienser (fyra portioner)

  • 1 msk olja
  • 2 lagerblad
  • 2 hackade vitlöksklyftor
  • 625 g grovhackade morötter
  • 1,2 liter grönsaksbuljong
  • salt och peppar

Instruktioner

  1. Hetta upp olja i en kastrull.
  2. Lägg i lagerblad och vitlök och fräs i två minuter.
  3. Tillsätt morötter och buljongen.
  4. Låt blandningen koka upp och sjuda tills morötterna är mjuka 
  5. Låt soppan svalna något 
  6. Ta ur lagerbladen
  7. Mixa soppan tills den blir slät 
  8. Krydda med salt och peppar

I början av sopplagningen ;) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar