lördag 14 mars 2015

Sadaqah

Salam aleikum

Jag skrev ju för ett tag sen att ett leende räknas som sadaqah (välgörenhet). Faktum är att det finns andra saker som man kanske inte tänker på som välgörenhet, som faktiskt är det. Varje gång vi gör något som vi inte måste göra för någon annan så kan det räknas som sadaqah

Ibland när jag är ute och går så brukar jag stanna till för att ta bort pinnar/grenar/stenar från gångvägen. Jag kan tänka mig att det ser ganska roligt ut när jag plötsligt stannar till och ställer mig och petar bort ett föremål från vägen.  Jag känner mig som när jag  var barn och hade som mål att sparka en sten (en liten sådan alltså..) framför mig ända till jag kom hem (Jag antar att jag inte är den ende?!) Faktum är att jag tar bort föremålet för att ingen ska snubbla på den. För ser ni, att ta bort något som är i vägen för andra människor är också en typ av sadaqa/välgörenhet.

Alhamdulillah för ISLAM


"Removing a harmful thing from the pathway is a  charity." Prophet Muhammad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar